Participatiecoach
Ben jij regelmatig betrokken bij participatieprocessen? En klinken onderstaande uitspraken herkenbaar? Neem dan contact met me op. Ik kan je helpen deze uitdagingen succesvol aan te gaan.
Waar zet jij een vinkje bij?
Er komen altijd dezelfde mensen op onze bijeenkomsten af.
Ondanks onze inspanningen, blijft de opkomst laag.
Het publiek heeft vaak andere verwachtingen dan wij.
Participanten denken dat ze een vinkje zijn op een actielijst.
Er is altijd weerstand en het blijft lastig daar mee om te gaan.
"Inge weet moeiteloos de tijd, sfeer en inhoud van een bijeenkomst in goede banen te leiden en zij doet dit op een toegankelijke en positief kritische manier. Bijeenkomsten krijgen bij haar dynamiek: ze stelt op het juiste moment de juiste vragen, maar kan ook goed samenvatten en de vaart er in houden."
Marnix Bakermans, voormalige burgemeester van gemeente Landerd (nu gemeente Maashorst)
Participatie slaagt alleen als het doordacht en oprecht is
"Participatie leidt niet automatisch tot draagvlak"
We hebben elkaar steeds meer nodig om problemen op te lossen. Bovendien kan participatie veel gedoe achteraf voorkomen. Participatie is daarom steeds meer een vast onderdeel in processen en bij projecten.
Vanaf 1 januari 2024 is er zelfs de Omgevingswet, die overheden verplicht om aan participatie te doen. Participatie is dus niet meer weg te denken, maar participatie leidt niet automatisch tot draagvlak. Je hebt met veel factoren rekening te houden. Wat en wie wil je bijvoorbeeld bereiken? Hoe motiveer je mensen om te participeren? Hoe schep je de juiste verwachtingen, zijn er gevoeligheden en hoe ga je daar dan vervolgens mee om? Het is belangrijk om daar vooraf bewust bij stil te staan. Anders kan participatie een averechts effect hebben.
Mensen worden ook steeds kritischer: ze willen duidelijkheid en transparantie. Maar juist omdat participatie verplicht wordt, kan snel de indruk ontstaan dat je als participant een ‘verplicht nummer’ bent. Hoe voorkom je dat jouw organisatie de schijn tegen krijgt? Wat kun je doen om écht in verbinding te staan met je omgeving?
IMPACT brengt participatie terug naar de kern: verbinding
Regelmatig wordt voor participatie alles uit de kast getrokken. Of je huurt juist uit routine die zaal met koffie en cake. Maar of je nu hoog of laag mikt, als de doelgroep de connectie niet voelt, haakt die in beide gevallen af. En dan schiet participatie haar doel voorbij.
"Als de doelgroep de connectie niet voelt, haakt die af en schiet participatie haar doel voorbij."
Ik breng participatie terug naar de essentie: in verbinding staan met elkaar. Bij mij geen hoogdravende fratsen of keuzes uit gewoonte. Ik ga voor pure, oprechte en eerlijke gesprekken tussen jouw organisatie en je doelgroep, gebaseerd op een doordacht programma.
IMPACT pakt participatie grondig én tegelijkertijd pragmatisch aan.
Allereerst stel ik samen met jou het doel en de doelgroep vast. Ook bepalen we welke rol participanten kunnen krijgen in het proces én we inventariseren welke gevoeligheden we kunnen verwachten. Op basis daarvan werk ik een volledig plan uit, van uitnodiging tot nazorg.
Goede participatie vergt vooronderzoek
Het is bijvoorbeeld belangrijk de drijfveren en het (on)bewuste gedrag van je doelgroep te doorgronden, zodat je hierop je communicatie kunt aanpassen. Maar eerlijk is eerlijk, je kunt ook behoorlijk doorschieten in die verdieping.
Ik streef altijd naar balans
Ik schuw er niet voor om stevig in de materie te duiken, maar vertrouw ook op mijn boerenverstand. Deze nuchtere, pragmatische instelling combineert ideaal met mijn jarenlange ervaring in de omgevingscommunicatie en gedragsbeïnvloeding.
Meer weten over mijn werkwijze? Lees er meer over op de pagina ‘Zo werk ik’.